Blogs
Home/business/Sprzedaz detaliczna podniosa sie z grobu Konsument wykazuje mae oznaki zycia

business

Sprzedaz detaliczna podniosa sie z grobu Konsument wykazuje mae oznaki zycia

Tym razem zachowawcze prognozy ekspertow niedoszacoway wyniku pazdziernikowej sprzedazy detalicznej w Polsce ale i tak opublikowana przez GUS dynamika poza wrzesniowa zapascia jest najnizsza w tym roku.

November 26, 2024 | business

Tym razem zachowawcze prognozy ekspertów niedoszacowały wyniku październikowej sprzedaży detalicznej w Polsce, ale i tak opublikowana przez GUS dynamika, poza wrześniową zapaścią, jest najniższa w tym roku. fot. Werner Lerooy / / Shutterstock Sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych w październiku byłatylko o 1,3 % wyższa niż przed rokiem – poinformował Główny Urząd Statystyczny. To nadal jeden z najsłabszych wyników w2024 roku, ale i tak lepszyod 3-procentowego spadku odnotowanego we wrześniu . Wtedy to daneze sklepów zszokowały ekonomistów , którzy spodziewali się wzrostu sprzedażyo 3,2% rdr. GUS Tym razem prognozy analityków były już bardzo zachowawcze.Rynkowy konsensus zakładał, że w październiku obroty handlowców były tyko o0,7% wyższe niż przed rokiem. Faktycznie zaraportowany wynik okazał się jednaknieco lepszy, choć i tak nie był rewelacyjny. W ten sposób została teżprzerwana seria czterech z rzędu rozczarowań ze strony sprzedaży detalicznej wPolsce. W sierpniu liczono na wzrost o 3,4%, a GUS zaraportował3,2%. Wlipcu ekonomiści liczyli na wzrost o 5,6%, a faktyczny wynik wyniósł 4,4%. Wczerwcu sprzedaż miała wzrosnąć o 5,3%, a w rzeczywistości była wyższatylko o 4,4% rdr. W ujęciu od stycznia do października 2024 roku sprzedażwzrosła o 2,4% rdr po spadku o 2,6% w analogicznym okresie roku ubiegłego. Polacy zamykająportfele Wiadomo już, że pod względem konsumpcji towarów rok 2024 nieprzyniósł spodziewanego ożywienia. Polski konsument najwyraźniej postanowiłnajpierw odbudować oszczędności, które zostały nadwątlone w okresie bardzowysokiej inflacji w latach 2022-23. Ponadto od lipca odczuł drastyczne podwyżkirachunków za energię elektryczną, a zimą dojdą do tego wyższe koszty ogrzewania(zarówno gazem, jak i ciepłem sieciowym). Zresztą kolejne badania ujawniają, że za ograniczeniemkonsumpcji towarów stoi przede wszystkim wola odbudowy oszczędności. Wlistopadowych danych GUS wskaźnik odzwierciedlający deklarowane przyszłe oszczędności wzrósł do najwyższego poziomu w historii. Narrację o chęci odbudowy oszczędnościzdają się też potwierdzaćnajnowszy raport Narodowego BankuPolskiego . Wynika z niego, że Polacy obawiają się niepewności związanej zprzeszłością – przede wszystkim dalszego wzrostu cen energii oraz żywności. To najprawdopodobniej tłumaczy, dlaczego polski konsumentnie rzuca się w wir zakupów pomimo wciąż dwucyfrowejdynamiki nominalnych płac w sektorze przedsiębiorstw oraz bardzo wysokimpodwyżkom w sferze budżetowej. Niemniej jednak w ostatnich miesiącach realnywzrost płac spowolnił z blisko 10% o niespełna 5%. Co ciągnie wyniki sprzedaży detalicznej? W strukturze sprzedaży można dostrzec kategorię,która mocno opiera się spadkom. Jest nią sprzedaż samochodów i motocykli,która była o 24,1% wyższa niż rok wcześniej. W tym aspekcie przerwane zostało zauważalne spowolnienie obserwowane w ostatnich miesiącach, kiedy we wrześniuroczna dynamika sprzedaży wniosła 11,2%, w sierpniu 15,7%, a w lipcu aż 30,1%. GUS W większości pozostałych kategorii w październiku odnotowano spadek sprzedaży detalicznej.I tak sprzedaż paliw zmalała o 9,1% rdr, żywności o 1,2%, odzieży i obuwia o 12,8%, mebli, rtv i agd o 3,6%. Wzrosły takie kategorie jak prasa i książki o 1,8%, czy farmaceutyki i kosmetyki o 9,6%. Analizując dane za październik, trzeba też pamiętać opozytywnej różnicy w liczbie dni roboczych. Tegoroczny październik miał ich aż23, czyli o dwa więcej niż we wrześniu i o dzień więcej niż rok temu. Natomiastliczba sobót (czyli także dni handlowych) była taka sama jak rok wcześniej. "Gospodarstwa domowe wolniej zwiększają konsumpcję na rzecz odbudowy oszczędności. W ciągu 2 lat odsetek osób uznających obecny czas za sprzyjający oszczędzaniu wzrósł z 17% do 30%. Jednocześnie aż 30% konsumentów uważa, że to wciąż nie jest dobry moment na duże zakupy – dwa razy" - skomentowali analitycy z PIE. Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS