Home/business/Facebook uderza w polskie portale. Od piatku ich tresci mniej widoczne

business

Facebook uderza w polskie portale. Od piatku ich tresci mniej widoczne

Zmianaprawa autorskiego w Polsce spowodowaa ograniczenie widocznosci na Facebooku linkowdo serwisow wydawcow tradycyjnych. Do niedawna wraz z odnosnikiem do artykuu pojawiasie tytu gowna grafika i poczatek tekstu. Teraz wyswietlany jest jedynietytu. Najwyrazniej Meta idzie na wojne z wydawcami bo nie zgadza sie z nowym polskim prawem.

September 23, 2024 | business

Zmianaprawa autorskiego w Polsce spowodowała ograniczenie widoczności na Facebooku linkówdo serwisów wydawców tradycyjnych. Do niedawna wraz z odnośnikiem do artykułu pojawiałsię tytuł, główna grafika i początek tekstu. Teraz wyświetlany jest jedynietytuł. Najwyraźniej Meta idzie na wojnę z wydawcami, bo nie zgadza się z nowym polskim prawem. fot. Dado Ruvic / / Reuters Jak poinformował portalWirtualnemedia.pl, po nowelizacji prawa autorskiego w Polsce w miniony piątekFacebook ograniczył widoczność linków do serwisów wydawców tradycyjnych. Zmianywprowadzono na fanpage'ach wielu serwisów: zarówno portali horyzontalnych, jakteż serwisów tematycznych (również Bankier.pl) oraz witryn regionalnych ilokalnych. Dotyczy to zarówno w wersji mobilnej Facebooka, jak iprzeglądarkowej. Ograniczenia nietylko w Polsce? Według Meta Platforms, właścicielaFacebooka, przepisy w Polsce są niezgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiegoi Rady z 17 kwietnia 2019 r. dotyczącą określonych publikacji prasowych. Dlategoteż koncern w miarę wdrażania dyrektywy w państwach członkowskich UE „poddajete przepisy ocenie i określa najlepszą strategię dla swoich użytkowników,wydawców i całej platformy Facebook, uwzględniając nowe lokalne zobowiązania”. Jak twierdzi właściciel Facebooka, jestto podejście tymczasowe w oczekiwaniu na wydanie wytycznych przez TrybunałSprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w odniesieniu do podobnych przepisówwykonawczych we Włoszech. Meta Platforms poinformowała media,że linki są publikowane na Facebooku przez samych wydawców, „gdyż redakcjeczerpią korzyści z przekierowanego ruchu i zyskują nowych odbiorców”. Jaktwierdzi treści informacyjne nie przyciągają jej użytkowników i nie są dla niejznaczącym źródłem przychodów. Jakie zmiany w prawie autorskim? Nowelizacja prawa autorskiego zostałaostatecznie przyjęta przez parlament pod koniec lipca, a w połowie sierpniapodpisana przez prezydenta. Zmiany przepisów wprowadzają m.in.możliwość przeprowadzenia mediacji między wydawcami a platformami cyfrowymi wprzedmiocie określenia wynagrodzenia za wykorzystywanie treści dziennikarskich, tantiemydla twórców z tytułu wyświetlania filmów i seriali winternecie, wprowadzenie nowego prawa pokrewnego dla wydawców prasy docyfrowego korzystania z treści dziennikarskich oraz ujednolicenie zasadodpowiedzialności dostawców usług udostępniania treści online za naruszeń prawautorskich. Według badania Mediapanel, Facebook tonajpopularniejsza platforma społecznościowa w Polsce. Tylko w lipcu 2024 rokuprzyciągnął 24,53 mln użytkowników, czyli 82,61 proc. wszystkich polskichinternautów. Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS