Home/business/Duzo mowia mao robia Tylko 4 proc. polskich firm zaadaptowao AI w 2023 r.

business

Duzo mowia mao robia Tylko 4 proc. polskich firm zaadaptowao AI w 2023 r.

W 2023i 2024 roku w Polsce najchetniej mowio sie o sztucznej inteligencji. Jednakjak wynika z analiz DII jedynie 37 proc. polskich firm wdrozyo ja ubiegym roku.

September 23, 2024 | business

W 2023i 2024 roku w Polsce najchętniej mówiło się o sztucznej inteligencji. Jednak,jak wynika z analiz DII, jedynie 3,7 proc. polskich firm wdrożyło ją ubiegłym roku. fot. Adam Chelstowski / / Shutterstock WedługDigital Intensity Index (DII), wskaźnika klasyfikującego firmy na podstawiepoziomu wykorzystania technologii cyfrowych, w 2023 roku 21,2 proc. polskichprzedsiębiorstw osiągnęło wysoki lub bardzo wysoki poziom intensywnościcyfrowej, podczas gdy średnia dla 27 krajów Unii Europejskiej wynosi 25,2proc. Okazujesię, że w ubiegłym roku w całej Unii Europejskiej średnio 8 proc.przedsiębiorstw zaimplementowało rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji.Tymczasem w Polsce było to 3,7 proc. Poza tym od unijnej średniej odstajemy również w kwestiach: analizy danych (Polska – 19,3 proc. i UE - 33,2 proc.), wykorzystania e-faktur (Polska - 13,2 proc. i UE - 32,2 proc.), użycia usług chmurowych (Polska - 19,2 proc. i UE - 34 proc.) czy nawet wykorzystania systemów ERP (Polska – 31,9 proc. i UE - do 38 proc.). Reklama Zobacz także Warte uwagi: 300 zł na zakupy i do 2700 zł w innych bonusach za Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska. Bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie Sztucznej inteligencji nie warto wdrażać na pokaz? Jakwynika z raportu „Wired for AI” autorstwa EY i Liberty Global, nasz krajznajduje się na 7. miejscu, jeśli chodzi o perspektywy związane z wykorzystaniemsztucznej inteligencji. W ciągu najbliższych pięciu lat zdolność produkcyjnaPolski wytworzona dzięki wsparciu AI ma odpowiadać pracy 4,9 mln osób. Dziękitemu nasz kraj może zyskać 90 mld dolarów rocznie. -Sztuczną inteligencję trzeba traktować tak, jak każdą inną technologię. Nie wartowdrażać jej dla samego wdrożenia i na pewno nie po to, żeby pokazać, żejesteśmy szybsi niż inni – mówi Michał Makowski, ekspert z NTT DATA. – Najpierwtrzeba wiedzieć, w czym ma nam pomóc i jakie wymierne korzyści przynieść, jakzintegrujemy ją z innymi rozwiązaniami. Po drugie, warto przyjrzeć sięposiadanym aplikacjom. Może się okazać, że system, którego już używamy, zostałw międzyczasie wzbogacony przez producenta o AI. Nie chodzi o to, aby niekorzystać z nowych technologii, ale robić to, wpisując je mądrze we własnepotrzeby i istniejącą architekturę – dodaje ekspert. Zraportu „Wired for AI” wynika, że blisko co drugie miejsce pracy (49 proc.) w ciągunajbliższych 3-5 lat skorzysta na wdrożeniu rozwiązań z zakresu sztucznejinteligencji. Konieczne przyspieszenie cyfryzacji UniaEuropejska zakłada, że głównymi celami cyfrowymi realizowanymi przez firmy,powinny być usługi chmurowe, Big Data oraz AI. Raport „State of the DigitalDecade” ocenia, że do 2030 r. będzie je wykorzystywało około 75 proc.europejskich przedsiębiorstw. Aktualnie są one jeszcze dalekie od realizacji tychplanów i potrzebne są dalsze inwestycje. Jakwynika z predykcji UE, jeśli nic się nie zmieni do 2030 r., jedynie 20 proc.firm będzie wykorzystywało sztuczną inteligencję. -Do osiągnięcia celów UE polskie firmy mają jeszcze długą drogę, ale wielewskazuje na to, że cyfrowe technologie, w tym AI, będą coraz chętniej ipowszechniej wdrażane – uważa Wojciech Stramski, prezes Beyond.pl,przedstawiciel branży data center. – Świadczy o tym choćby dynamiczny rozwójcentrów danych, od których zależy cała cyfrowa gospodarka i technologicznarewolucja. Polska już teraz jest największym rynkiem Europy Centralnej w tymobszarze, a jej wpływ na europejski rynek centrów danych konsekwentnie sięzwiększa. Do roku 2030 roku średni roczny wzrost ma wynieść imponujące 25 proc.i przekroczyć 500 MW w porównaniu do dzisiejszych 173 MW. Operatorzy centrówdanych przygotowują się również na obsłużenie zapotrzebowania ze stronyprojektów AI. Zlokalizowanie w Polsce kompetencji związanych z utrzymanieminfrastruktur wysokiej gęstości wymaganych przy projektach AI będzie impulsemdla lokalnych przedsiębiorstw, aby intensyfikować cyfryzację oraz wykorzystywaćAI do budowy przewag konkurencyjnych – dodaje. Dla 70 proc. firm najważniejszą technologią jest AI Dla91,3 proc. przedstawicieli polskich firm do kluczowych elementów strategiitransformacji procesów biznesowych istotna jest automatyzacja procesów, a dla79,8 proc. duże znaczenie ma standaryzacja – wynika z badania ABSL. Natomiast 7na 10 przedstawicieli przedsiębiorstw za najważniejszą technologię uznałosztuczną inteligencję – jej wdrożenie lub rozbudowę. Analitykę danych/Big Datawskazało 64,4 proc. badanych, natomiast systemy ERP – ich implementację,standaryzację lub aktualizację – 40,4 proc. -Polskie firmy są świadome zarówno możliwości wykorzystania nowych technologii, jak i również potrzeby ciągłych inwestycji. Mają jednak pewne obawy, którewynikają w głównej mierze z wysokich kosztów wdrożenia nowych rozwiązań oraz zbraku wiedzy, doświadczenia i wykwalifikowanych specjalistów – uważa MonikaLalasz, dyrektor finansowa NTT DATA Business Solutions. – Rozwiązaniem orazułatwieniem dla firm jest np. możliwość skorzystania z różnych rodzajówdofinansowania czy odliczenia od podatku kosztów inwestycji. Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS