Blogs
Home/business/Answear.com chce zarabiac na luksusach

business

Answear.com chce zarabiac na luksusach

Trudny rynek nie przeszkadza zarzadowi Answear.com z optymizmem patrzec w przyszosc. Firma mocno wierzy w potencja segmentu produktow premium.

November 20, 2024 | business

W nadchodzących miesiącach Answear.com chce rozszerzać portfolio produktowe i oferować klientom więcej marek, szczególnie z wyższej półki cenowej. Na koniec III kw. produkty premium stanowiły już 64 proc. oferty, a średnia wartość zamówienia w tym okresie poziom sięgnęła 360 zł. — Rozwijając ofertę, podejmujemy przemyślane decyzje, koncentrując się na najbardziej popularnych i najlepiej sprzedających się markach. Wzrost udziału produktów premium w naszym portfolio znajduje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży tej kategorii. Zanotowaliśmy 23-procentowy wzrost sprzedaży produktów premium, podczas gdy sprzedaż produktów ze średniej półki wzrosła o 5 proc., a produktów z niższej, w której dominującą rolę odgrywa nasza marka własna Answer Lab, spadła o 7 proc. Taka struktura sprzedaży oraz konsekwentny rozwój segmentu premium mają bezpośredni wpływ na wzrost wartości koszyka zakupowego, tworząc potencjał do poprawy rentowności — mówi Kamil Bajołek, dyrektor ds. marki PRM w Answear.com. Rozwój biznesu ma się jednak opierać nie tylko na modzie, ale także na kategorii home & living, której sprzedaż, mimo że rozwijana od końca 2021 r., dopiero teraz nabiera tempa. Priorytetem w najbliższych miesiącach nie będzie natomiast ekspansja na nowe rynki, choć w dłuższej perspektywie spółka z niej nie rezygnuje. Chce mocniej zaistnieć w krajach bałtyckich, na Bałkanach i na innych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Problemem jest jednak to, że otwarcie nowych rynków w początkowym okresie zazwyczaj wiąże się z negatywnym wpływem na wyniki finansowe, a na to Answear.com nie może sobie obecnie pozwolić. — W przyszłym roku spółka skupi się na dotychczasowych rynkach oraz poprawie rentowności — mówi Kamil Bajołek. W pierwszej połowie 2024 r. spółka zainwestowała rekordową kwotę 141 mln zł w działania marketingowe. Zostały one przeznaczone na szeroko zakrojoną kampanię prowadzoną na 11 rynkach mającą na celu repozycjonowanie marki Answear w segmencie premium. Tylko w III kw. 2024 r. nakłady marketingowe wyniosły 62 mln zł, co przyczyniło się do obniżenia wskaźnika kosztów marketingowych w relacji do przychodów — z 22,6 proc. w pierwszej połowie roku do 18,7 proc. w III kw. — Wzmacniamy naszą pozycję dzięki niestandardowym działaniom marketingowym, w tym m.in. ekskluzywnym wydarzeniom oraz współpracy z wyselekcjonowanymi markami. Ważnym wsparciem w tych działaniach są nasze sklepy koncepcyjne w warszawskiej Fabryce Norblina, które stanowią doskonałą przestrzeń do budowania wizerunku marki premium — mówi Krzysztof Bajołek, prezes Answear.com. Inwestycje w działania marketingowe mające na celu pozycjonowanie marki Answear w segmencie premium zaczynają przynosić pierwsze efekty. — Mimo niesprzyjających warunków makroekonomicznych już wyróżniamy się na tle konkurencji, a solidny fundament zbudowany w poprzednich okresach daje nam powody do optymizmu — podkreśla Krzysztof Bajołek. Po trzech kwartałach strata jednostkowa Answear.com wynosi 28,6 mln zł (-518 proc. r/r), a przychody ze sprzedaży 975,9 mln zł (+17,6 proc.). Tylko w III kw. przychody wyniosły 344 mln zł (+26 proc. r/r), a strata netto 6,79 mln zł (+17,2 proc.). Strata operacyjna wyniosła 3,85 mln zł (-230,6 proc.), a przychody online 350 mln zł (+27 proc.). Na poziomie marży brutto spółka wypracowała 133 mln zł (+29 proc.). EBITDA wyniosła 2,1 mln zł (-71,2 proc.). To wyniki gorsze od konsensu prognoz analityków. — Za nami pierwszy w tym roku kwartał, w którym odnotowaliśmy poprawę marżowości sprzedaży mimo aprecjacji złotego i osłabienia hrywny. Marża brutto osiągnęła poziom 38,6 proc. Cieszy nas poprawa marżowości PRM będąca efektem działań optymalizacyjnych w obszarze kosztów marketingowych oraz udoskonalenia oferty produktowej. W III kw. EBITDA zamknęła się niewielką stratą w wysokości -0,4 mln zł. Natomiast już we wrześniu PRM przekroczył próg rentowności, co oznacza, że nie obciąża wyników finansowych Answear.com — mówi Jacek Dziaduś, wiceprezes ds. finansowych Answear.com. Zarząd spółki zakłada, że poprawa rentowności przejętej w zeszłym roku marki PRM utrzyma się w IV kw. Co więcej, spółka kontynuuje prace nad uwalnianiem synergii operacyjnych, które w początkowej fazie inwestycji wciąż pozostają do wykorzystania. — Łącząc mocne strony PRM, takie jak dotarcie do nowego segmentu rynku, unikatową ofertę produktową oraz wyższe koszyki zakupowe, z efektywną infrastrukturą całej grupy, możemy kontynuować rozwój przy zoptymalizowanych kosztach, co pozwala osiągnąć wyższą rentowność, której nie udałoby się uzyskać w modelu stand-alone — mówi Kamil Bajołek. W minionym kwartale Answear.com oraz PRM pozyskały do oferty takie marki jak m.in.: Nanushka, Hackett London, Baldinini, Common Project, Patou, Zhilyova, Forte Forte, Proenza Shouler, Le silla, Sportalm, Dynafit, Bogner, Sportmax, Axel Arigato, New Rock oraz Coperni. Biorąc pod uwagę trudne otoczenie rynkowe, ogólny wzrost przychodów Answear.com wypada dobrze, natomiast rentowność pozostawia wiele do życzenia. Pozytywnym aspektem jest spadek kosztów marketingowych w stosunku do sprzedaży w porównaniu z pierwszym półroczem, kiedy te koszty miały duży wpływ na rentowność. Mimo to w tIII kw. rentowność pozostała słaba i nie spełniła oczekiwań — ani moich, ani konsensu rynkowego. Wyniki spółki nie powinny obecnie skłaniać inwestorów do podejmowania zdecydowanych działań. Niemniej z pewnością warto zauważyć, że firma potrafi dynamicznie rosnąć nawet w tak trudnym otoczeniu rynkowym. To biznes o dużym lewarze operacyjnym — jeśli firma przetrwa te trudne czasy i będzie kontynuować wzrost, istnieje duża szansa na poprawę rentowności w przyszłości. Wyniki nie są idealne, ale też nie są wielkim rozczarowaniem. Wyniki pokazują jednak, że firma działa w bardzo trudnym biznesie i w skomplikowanym środowisku rynkowym. Musi inwestować w repozycjonowanie marki, aby wzmocnić obecność w segmencie premium. Marka PRM natomiast, która już jest premium, wymaga znacznych nakładów, aby zwiększyć zasięg. Przed firmą stoją duże wyzwania zarówno operacyjne, jak też w zakresie rozwoju marki. Mimo to widać, że firma jest kompetentna w tym, co robi.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS