Home/business/15 tysiecy pracownikow do zwolnienia. Wycieky plany ciec w Volkswagenie

business

15 tysiecy pracownikow do zwolnienia. Wycieky plany ciec w Volkswagenie

Trudna sytuacja na europejskim rynku motoryzacyjnym i ostra konkurencja ze strony chinskich producentow aut elektrycznych oraz amerykanskiej Tesli postawiy w bardzo trudnej sytuacji europejska branze moto.

By Danuta Walewska | September 16, 2024 | business

Grupa VW jako pierwsza postanowiła zamknąć fabryki. Jakwynika z pojawiających się przecieków, które wykorzystałaanalityczna firma rynku motoryzacyjnego Jefferies, decyzje ozamykaniu niemieckich fabryk zostaną podjęte jeszcze w tym roku.Cały program cięć rozpocznie się latem 2025 r. Ma kosztować 4 mldeuro, które zostaną odpisane na ten cel w ostatnim kwartale 2024 r. Negocjacjezostały przyspieszone Negocjacjeze stroną związkową, potężnym IG Metall, zostały zapowiedzianena 25 września, czyli rozpoczną się o miesiąc wcześniej, niżwcześniej planowano. Czytaj więcej Sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie coraz wolniej. Producenci modyfikują plany elektryfikacji swoich ofert. WedługJefferies, powołującej się na kontakty z przedstawicielamifirmy, Volkswagen będzie mógł zamykać fabryki bez zgody radynadzorczej, w której zasiadają przedstawiciele załogi. Wprzeszłości to rada nadzorcza blokowała restrukturyzacyjne planyGrupy VW. „Związkomzawodowym powinno zależeć na zawarciu nowych porozumień w chwili,gdy VW rozpocznie przymusowe zwolnienia z pracy. Istnieje ryzykozamykania fabryk, ale związki zawodowe mogą protestować iorganizować strajki naciskając na umowy płacowe, ale nie wprzypadku zwolnień i zamykania fabryk” — czytamy w nocieJeffries. Volkswagen nie komentuje tych informacji. Pierwszeumowy już wypowiedziane Napoczątku września Volkswagen wypowiedział układy zbiorowe, wktórych niemieccy pracownicy mieli gwarancje zatrudnienia doroku 2029.Jednocześnie ostrzegł, że po raz pierwszy nieuniknione jestzamknięcie niektórych fabryk w tym kraju. Ijuż tutaj pojawiły się napięcia na linii pracodawca- stronaspołeczna. Czytaj więcej Koncerny motoryzacyjne, przy wciąż mało stabilnej sytuacji na globalnym rynku aut, starają się jak najlepiej wykorzystać zdolności już istniejących zakładów, a nie decydować o budowie kolejnych. Wiadomotakże, że najtrudniejsze do przeprowadzenia będą wszelkie zmianyw fabryce w Wolfsburgu, gdzie połowa rady nadzorczej toprzedstawiciele załogi, a rząd Dolnej Saksonii ma 20 proc. udziałówi zazwyczaj we wszystkich sporach płacowych solidaryzuje się zestroną społeczną. Volkswagennie ma planu B Wedługinformacji Jefferies, VW wytypował pięć fabryk, spośród których dwie-trzy zostaną zamknięte. I nie ma tutaj jakiegokolwiek planu B, nawypadek, gdyby w negocjacjach ze związkowcami dotyczącychpoprawienia konkurencyjności tych zakładów coś poszło nie tak. Strona społeczna zapowiada „gorzki opór” wobecwszelkich prób cięcia kosztów. Negocjacje, które zaczną się za nieco ponad tydzień, będą dotyczyły nietylko zwolnień i zamykania fabryk, ale również i nowych warunkówpracy i płacy dla wszystkich 120 tysięcy zatrudnionych w VW wNiemczech. Iwszyscy są w szoku, bo w 87-letniej historii Volkswagena są topierwsze przypadki zamykania fabryk. Okazało się jednak, że zbytwysokie koszty pracy, trudne przestawienie Europejczyków naelektryfikację w motoryzacji oraz rosnąca konkurencja ze stronyproducentów chińskich nie pozostawiła niemieckiemu gigantowijakiegokolwiek pola do manewru. Drastyczne środki musiały zostaćpodjęte.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS